Ludzie często zakładają, że dzieci uczą się nowych języków łatwo i bez wysiłku, niezależnie od sytuacji, w jakiej się znajdują. Ale czy to prawda, że dzieci chłoną język jak gąbki?
Badania wykazały, że dzieci odnoszą duże sukcesy w nauce, jeśli od dłuższego czasu mają dużą styczność z nowym językiem, na przykład w przypadku dzieci imigrantów, które są otoczone nowym językiem przez cały dzień, każdego dnia. W takim scenariuszu dzieci stają się bardziej biegłe w nowym języku w dłuższej perspektywie niż dorośli. Ale jeśli liczba języków, na które narażone są dzieci, jest ograniczona, tak jak w przypadku nauki języków w klasie, dzieci są powolnymi uczniami i ogólnie mniej skuteczne niż nastolatki lub dorośli. Jak wyjaśnić ten pozorny kontrast? Naukowcy argumentowali, że dzieci uczą się w sposób dorozumiany, to znaczy bez świadomej myśli, refleksji lub wysiłku. Uczenie się niejawne wymaga dużej ilości języka od dłuższego czasu. Z wiekiem rozwijamy umiejętność uczenia się w sposób wyraźny, to znaczy w sposób analityczny i celowy. Innymi słowy, dorośli podchodzą do zadania uczenia się jak naukowcy. To wyjaśnia, dlaczego bardziej dojrzali uczniowie w klasie odnoszą większe sukcesy, mogą korzystać z bardziej rozwiniętych, wydajnych i wyraźnych procesów uczenia się, które również wymagają większego wysiłku.
W innych grupach język był nauczany w sposób, który jest zwykle używany w szkole podstawowej, to znaczy całkowicie żartobliwie z grami, piosenkami i arkuszami. Ta metoda częściej prowadzi do niejawnego uczenia się. Dlatego język angielski dla dzieci z Rudy Śląskiej powinien być wdrażany w sposób przyjazny i odpowiedni dla wieku dziecka. Oczywiście należy zauważyć, że dzieci w wieku szkolnym wciąż rozwijają swoją zdolność do uczenia się w sposób wyraźny. Dlatego nie możemy oczekiwać, że nauczymy ich języków w dokładnie taki sam sposób, jak uczylibyśmy nastolatków lub dorosłych. Ale niektóre działania, które zachęcają dzieci do świadomej refleksji i analizy materiału językowego można wprowadzić, aby jak najlepiej wykorzystać ograniczony czas zajęć dostępny na nauczanie języków obcych.