Większość dzieci zaczyna uczyć się pisowni słów i zasad gramatyki oraz ortografii w pierwszej i drugiej klasie, jednocześnie ucząc się czytać i pisać.
I choć umiejętność literowania niekoniecznie odzwierciedla inteligencję dziecka, jest to umiejętność, którą należy opanować jak najlepiej. Jest tak, ponieważ złe nawyki ortograficzne podążają za uczniem, gdy przechodzą do wyższych klas, a ich znajomość słownictwa rośnie. Błędnie napisane słowa rozpraszają nauczycieli, którzy korygują zadania, i mogą być krępujące w dorosłym życiu, jeśli wciąż popełnia się błędy w profesjonalnej komunikacji. Co ważniejsze, problemy z poprawną pisownią mogą ostrzec nauczycieli i rodziców o obecności niezdiagnozowanych trudności w nauce, takich jak dysleksja czy dysgrafia. W języku, w którym może istnieć wiele sposobów przedstawienia tego samego dźwięku na piśmie, znajomość poprawnego sposobu przeliterowania słowa nie zawsze jest oczywista. Istnieje kilka ogólnych wzorców, które umożliwiły nauczycielom pisanie list reguł. Istnieją jednak wyjątki od tych zasad i mnóstwo notorycznie trudnych do przeliterowania słów. Dorośli, którzy nie opanowali pisowni w młodym wieku, będą mieli w pisowni błędy, które powinni nauczyć się poprawiać.
Dla nauczycieli odpowiedzialnych za wprowadzanie słów ortograficznych, wyjaśnianie zasad, motywowanie uczniów i poprawianie wczesnych prac pisemnych dziecka, nauczanie ortografii i gramatyki może okazać się trudne. Ale przy stosowaniu zabawnych strategii nauczania, przyswojenie zasad ortografii jest mniej uciążliwe i może być nawet przyjemne. Większość wczesnych słów pisowni należy zapamiętać. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku słów usług o wysokiej częstotliwości. Można grupować je w zestawy i organizować cotygodniowe dyktando. Zasady zostaną wyjaśnione, a terminy, które są zgodne z tą samą zasadą, mogą być nauczane razem, aby pomóc uczniom rozpoznać wzorce. Gdy uczniowie stają się lepszymi czytelnikami, częściej spotykają znajome słowa. To pomaga im w utrwalaniu prawidłowej pisowni. Im częściej uczniowie używają słów podczas pisania, tym większe są szanse, że nauczą się ich, używając właściwej formy, odwołując się do niej lub gdy popełnią błąd, wiedzą o tym i mogą go poprawić.