Etyczny marketing w mediach

Obecnie na rynku reklamy coraz większą rolę odgrywa internet. Przeglądając strony internetowe trafiamy na różnego rodzaju bannery reklamowe, podobnie jak w przypadku tradycyjnej reklamy obowiązują reklamodawców pewne zasady.

Chodzi o etykę w reklamie, której postawą ma być uczciwość w prezentowaniu treści reklamowych. W reklamie zachowania nieetyczne mogą być to zachowania które prezentują nieprawdziwe informacje na temat produktu. Dobrym przykładem mogą być amerykańskie reklamy e-papierosów, ukazywane w mediach społecznych jak nowy styl życia. Reklamy, które prezentują zadowolonych nastolatków z e-papierosami, nie informując przy okazji o zawartości nikotyny. Jak wynikało z badań ponad połowa nastolatków używających e-papierosy, nie zdawała sobie sprawy z obecności nikotyny. Smaki olejków zawierały nazwy owoców przez co mogły bardziej kojarzyć się z cukierkami niż nikotyną. Tego rodzaju reklamy zostały w końcu zabronione. Innym problemem może być idealizowanie produktów w reklamie, przykładowo prezentowane hamburgerów czy frytek w reklamach wyglądają bardzo apetycznie, Jednak kiedy kupujemy hamburgera w restauracji wygląda on całkiem inaczej. Koncerny tytoniowe reklamowały w latach 50tych ubiegłego wieku jako zdrowe, jednak jak dowodziły badania nie było to oczywiście prawda.

 

Pojawiły się z czasem papierosy Light, które miały być niejako mniej szkodliwe. Innym przykładem może być mleczko do czyszczenia w kuchni, po nałożeniu i przetarciu gąbką cały osad i zanieczyszczenia wnet znikają a powierzchnia kuchenki błyszczy. Oczywiście jest to nieprawdą, i usuniecie przypalonego jedzenia jest w praktyce dużo trudniejsze. Zwróćmy także uwagę iż produkty żywnościowe reklamowane są przez szczupłe zadowolone osoby, nawet jeżeli produkty zawierają duża ilość cukrów czy tłuszczów. Reklama ma przekonywać klientów do zakupu danego produktu, to na ich podstawie klienci rozpoznają swoje potrzeby dokonują zakupów. O etyce w reklamie więcej możemy przeczytać na stronie http://www.phama.co/kodeks-etyki-reklamy-i-nieuczciwa-konkurencja/. W naszym kraju etyka w marketingu określona jest poprzez Kodeks Etyki Reklamy.